Friday 18 November 2011

Ten Fun Facts About Bikes

Sama ada anda bergantung pada basikal anda untuk pengangkutan atau senaman, anda akan menikmati sepuluh fakta berseronok pada kenderaan ini beroda dua.

  1. Pada tahun 1817, Karl von Drais, baron Jerman, mencipta pengangkutan yg tdk mempunyai kuda yang akan membantu beliau mendapatkan dengan pantas. Kedua-dua beroda, pedal kurang peranti digerakkan dengan menolak kaki anda daripada tanah, mesin menjadi dikenali sebagai "draisine," dan membawa kepada penciptaan basikal moden hari.
  2. Istilah "basikal" tidak diperkenalkan sehingga 1860-an, apabila ia dicipta di Perancis untuk menggambarkan sejenis baru dua roda dengan memandu mekanikal.
  3. Orville dan Wilbur Wright, saudara-saudara yang membina pesawat terbang yang pertama, yang dikendalikan kedai membaiki basikal kecil di Dayton, Ohio. Mereka menggunakan bengkel mereka untuk membina Flyer Wright 1903.
  4. Fred A. Birchmore, 25, mengelilingi dunia dengan berbasikal pada tahun 1935. Seluruh perjalanan, melalui Eropah, Asia, dan Amerika Syarikat, meliputi 40.000 kilometer. Beliau pedaled kira-kira 25,000 kilometer. Yang lain telah mengembara dengan bot. Dia memakai tujuh set tayar.
  5. Terdapat lebih daripada satu bilion basikal separuh di China. Basikal telah mula dibawa ke China pada akhir tahun 1800-an.
  6. Kira-kira 100 juta basikal dihasilkan di seluruh dunia setiap tahun.
  7. Sejak 30 tahun yang lalu, perkhidmatan penghantaran basikal telah berkembang menjadi industri penting, terutama di bandar-bandar, di mana kurir telah memperoleh reputasi untuk kelajuan yang tinggi dan menganyam kemahiran trafik.
  8. Amerika menggunakan basikal mereka kurang daripada satu peratus daripada semua perjalanan bandar. Eropah basikal di bandar-bandar banyak lebih kerap di Itali 5 peratus daripada semua perjalanan pada basikal, 30 peratus di Belanda, dan tujuh daripada lapan orang-orang Belanda yang berusia lebih 15 tahun mempunyai basikal.
  9. Tour de France adalah salah satu daripada kaum-kaum basikal yang paling terkenal di dunia. Ditubuhkan pada tahun 1903, ia dianggap ujian terbesar ketahanan semua sukan. Lance Armstrong, pelumba Amerika, satunya pelumba telah memenangi tujuh kejuaraan (1999-2005) selepas barah.
  10. Sewaan Moto Cross (BMX), dengan gaya yang melampau perlumbaan trek basikal, menjadi sukan di Musim Panas 2008 Sukan Olimpik di Beijing, China. Strombergs Maris, Latvia, menerima pingat emas untuk BMX Lelaki, dan Anne-Caroline Chausson, dari Perancis, membawa pulang emas dalam acara BMX Olimpik Wanita pertama.

Fakta yang diambil dari:Basikal: Sejarah oleh David HerlihyBuku Dunia Almanak Rekod: pertama, Feats, Fakta & fenomena oleh Mark Young


No comments:

Post a Comment